Hoe belangrijk is Social Media?
Of je nu zelf ondernemer bent of werkt voor een grote organisatie, je hebt vast wel eens gehoord dat je als bedrijf niet meer onder social media uit kunt. Het is dé manier om nieuwe klanten binnen te halen en ieder moment dat je niet aanwezig bent op Facebook of Instagram loop je bakken met geld mis.
Hoewel je inderdaad het belang van social media niet kunt negeren, vraagt het wel om nuance.
Wij zijn van mening dat je goed voor ogen moet hebben waarom en wanneer je bepaalde kanalen inzet. Social media inzetten is een kwestie van “pick your fights”.
Wanneer je weinig tot geen kennis hebt van social media zal Facebook het eerste zijn waar je nu aan denkt. Dit is ook niet zo gek, want ondanks een afname aan populariteit zijn er in Nederland nog steeds 10,1 miljoen mensen die een Facebookprofiel hebben.
Dit betekent dat je, in theorie, meer dan de helft van Nederland via Facebook kan bereiken. In de praktijk is dit uiteraard verre van waar, want dan moet iedereen je pagina liken. Tenzij je betaalt om via Facebook te adverteren. Dit kan heel specifiek en uitgebreid, maar dan moet Facebook ook wel relevant zijn voor jouw doelgroep.
Kijk verder!
Stel, je bent een visagist en gespecialiseerd in bruiloften. Je doelgroep bestaat dan uit koppels die hun bruiloft plannen. In dat geval kun je er dan voor kiezen om alle juiste criteria op Facebook aan te vinken en te starten met adverteren. Echter, het kan juist winst opleveren om je eerst iets meer in het social media aanbod te verdiepen.
Welke media?
Pinterest is bijvoorbeeld een medium waar mensen borden samenstellen met foto’s, video’s en websites ter inspiratie. Zo ook voor een bruiloft.
Neem bijvoorbeeld https://nl.pinterest.com/wedspiration/ dat maandelijks 77,4 duizend bezoekers heeft. Hier is dus specifiek jouw doelgroep actief aanwezig, dus dit biedt kansen en perspectief.
Kwaliteit of kwantiteit
Als je een medium hebt dat aansluit bij jouw onderneming of merk, ga je zoeken naar de inrichting. Wil je zoveel mogelijk content delen? Of kies je specifiek de momenten waarop je iets deelt? Kwaliteit gaat niet altijd boven kwantiteit wat betreft social media, maar ook hier is het achterliggende doel van belang. Als je veel te delen hebt is dit misschien wel je kwaliteit.
Eerst denken dan doen
Je kan dus uren bezig zijn met het actief voeren van een social media beleid, maar als hier geen gedachte achter zit is het als vissen zonder aas. De kans bestaat dat je beet hebt, maar die kans is klein tot zeer klein. Als je daarentegen weet waar je op vist, kun je niet alleen de juiste hengel, maar ook het juiste aas daarbij zoeken. Ergens goed over nadenken en aandacht aan besteden kan je vangst dus aanzienlijk vergroten.
Niet alleen praten wij graag in metaforen, maar wie weet kunnen we jou helpen! Is social media uitbesteden ook iets voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat jouw online activiteiten aansluiten bij je organisatiedoelstellingen. Wij versterken jouw merk!
Geschreven door Jordy.
(+31) 6 578 823 64