Storytelling, de sleutel tot succes.
Een aansprekend en interessant verhaal voor jouw doelgroep is onmisbaar. Een (potentiële) klant kijkt verder dan alleen een product of dienst.
Waar kom je vandaan? Hoe vind jij dat de wereld eruit moet zien? En nog veel belangrijker, waar kan ik mij als persoon mee identificeren? Het zijn voorbeelden van belangrijke vragen waar je via communicatie antwoord op moet geven.Als ondernemer is het niet eenvoudig om in te spelen op deze ontwikkeling. Verdieping Vier biedt hulp!
Definitie van storytelling?
Storytelling is de manier van presenteren en communiceren als bedrijf waarbij gebruik gemaakt wordt van interessante en aansprekende verhalen. Simpelweg: vertel het verhaal van jouw onderneming, mits dat een positief verhaal is natuurlijk.
Door feiten en gebeurtenissen te gebruiken in de communicatie voelt de doelgroep zich veel meer betrokken bij de boodschap.
Storytelling is niet meer alleen weggelegd voor grote succesvolle merken als Nespresso, Campina of Rabobank. Regionale ondernemers zijn er juist nu bij gebaat om op te vallen met unieke verhalen. Zo wordt je relevanter voor jouw doelgroep. De ontwikkeling is blijvend en daardoor is het verstandig om gebruik te maken van storytelling.
Voordelen van storytelling
Een aansprekend verhaal zorgt ervoor dat je opvalt binnen een concurrerende regionale markt. Het verhaal is cruciaal voor mensen om een product aan te schaffen of gebruik te maken van een dienst. Het bindt klanten, medewerkers en andere belanghebbenden met jouw bedrijf of organisatie.
Bovendien, het geeft de klant hele duidelijke redenen om voor jou te kiezen, én een verhaal is door tevreden klanten erg makkelijk te vertellen aan anderen.
De drie belangrijkste argumenten om te kiezen voor storytelling:
- Een aansprekend verhaal doet klanten kiezen voor jou
- Opvallen in een concurrerende markt
- Duurzame binding van medewerkers en derden
Campina’s succes door storytelling
Eerder noemde ik Campina als succesvol merk door storytelling. Reclames van Campina benadrukken de Nederlandse oorsprong van hun zuivel: koeien die het grootste deel van het jaar in een prachtig groene wei staan en boeren die leveren aan Campina met passie voor hun vak. Dagen waarbij Campina-boerderijen vrij zijn te bezoeken door omwonenden bevestigen het verhaal.
De consument weet hierdoor veel over de manier waarop de melk wordt geproduceerd en dat Campina het belangrijk vindt om goed met de samenleving en de natuur om te gaan. Dát is leidend in het maken van een keuze voor Campina of een concurrent.
Daarnaast vertelt Campina veel over de kracht van zuivel. Doordat zuivel veel eiwit en calcium bevat is het voor sportieve mensen onmisbaar. “Sterk met Campina”.
Onderstaande video verhaalt over de Nederlandse oorsprong en de kracht van zuivel.
Afsluitend wil ik benadrukken dat de kracht van storytelling zeer groot is. Je kunt als ondernemer een groter publiek bereiken én overtuigen door jouw verhaal te vertellen.
Echter, hoe weet je zeker dat jij de juiste keuze maakt? Neem vrijblijvend contact op en samen kijken we op welke manier storytelling voor jouw bedrijf succes op gaat leveren.
Geschreven door Filip.
(+31) 6 578 823 64