De transformatie van RL-lighting naar Delighted.
Geschreven door Filip.
Een onderneming is constant in beweging en verandert daardoor met de tijd. RL-Lighting is hiervan een passend voorbeeld. RL-Lighting, het bedrijf van Rick Leussink, begon met het verzorgen van lichtshows op kleine feesten in de omgeving Ruurlo, Achterhoek. Daarna is RL-Lighting stapsgewijs groter, professioneler, specialistischer én bekender geworden in Nederland. Lichtshows door het bedrijf waren al te zien in de RAI, bij Have A Nice Day Festival, op Reurpop en tijdens shows van musicalster Martijn Fischer.
Rick Leussink zelf gaf aan: “De naam en de vormgeving van RL-Lighting passen niet meer bij de huidige status van mijn bedrijf.” Wij van Verdieping Vier zagen op dat moment een uitgelezen kans om het bedrijf een naam en huisstijl te geven die past bij de huidige identiteit, en waarmee het zich beter kan positioneren ten opzichte van concurrenten. Effectieve vormgeving is onderdeel van het verhogen van de professionaliteit van een organisatie.
Wat we samen hebben gecreëerd.
Het proces ging van start door middel van een diepte-interview met Rick aan de keukentafel in zijn huis in Ruurlo. Het uitgebreid bespreken van alle onderdelen van het bedrijf en zijn visie gaf ons essentiële informatie. Deze informatie is onmisbaar als je iets wil creëren dat aansluit bij de identiteit van een bedrijf.
Verdieping Vier werkt volgens een vast stappenplan van onderzoek, terugkoppeling en resultaat. Dat houdt in dat we pas beginnen met ontwerpen als de identiteit en andere kenmerken van de organisatie duidelijk zijn beschreven: zo zorgen we voor resultaat dat niet alleen mooi is, maar ook aansluit.
Het interview met Rick werd verwerkt en vertaald naar een document met onderdelen als ontstaansgeschiedenis, kernwaarden, gedachtegoed en tone-of-voice. Ook is er op basis van de kenmerken van het bedrijf bepaald welke vormen, kleuren en lettertype passen bij de nieuwe visuele identiteit. Dat document is de fundering van elke creatief product dat wij opleveren, en zo kunnen we het resultaat van onze werkzaamheden controleren.
In het geval van RL-Lighting was het ook nodig om een nieuwe naam te introduceren. Tijdens een creatieve sessie zijn we tot meerdere nieuwe namen gekomen voor het bedrijf. Elk van deze namen is door ons onderbouwd en gelinkt aan de informatie uit het diepte-interview. Het was een kwestie van kiezen, en al vrij snel kwamen we samen uit bij Delighted.
De naam Delighted geeft aan wat Rick wil losmaken bij de mensen die zijn shows ervaren. Bovendien zijn zijn shows opgebouwd uit de kleinste details om die ervaring te versterken. Kortom, Delighted is een naam die professionaliteit, specialisme en kwaliteit uitstraalt.
Toen Delighted de nieuwe naam voor RL-Lighting werd, konden we verder gaan met de nieuwe visuele identiteit van het bedrijf in de vorm van een logo, huisstijl en ondersteunend design. Wederom werd het document met de kenmerken van het bedrijf gebruikt om de juiste vormen, kleuren en het lettertype te kiezen. Tijdens het interview bleek dat de moving head veruit de belangrijkste lamp is in het arsenaal van Delighted. Er werd veel gesproken over de mogelijkheden van de moving head en ook kregen we een kleine demonstratie. Bij aanvang van het ontwerpen bedachten we dat de moving head dan ook terug moest komen in het logo. Aangezien het resultaat mooi moet zijn, maar bovenal moet aansluiten op het verhaal van de opdrachtgever.
De goede samenwerking en het intensieve contact tussen Rick Leussink en Verdieping Vier heeft ervoor gezorgd dat Delighted de juiste naam en vormgeving heeft die het bedrijf de komende jaren verder zal helpen.
Wij zijn trots op onze werkzaamheden voor Delighted.
Wat kunnen we voor jouw bedrijf betekenen?
Verdieping Vier versterkt jouw merk.
Woordje van Delighted.
“Ik ben Rick, eigenaar van Delighted. Wij zijn gespecialiseerd in het creëren van een unieke ervaring door showtechniek. Je vindt ons onder andere op festivals, maar ook unieke projecten als bedrijfsopeningen, opening- en eindshows van evenementen zit in ons portfolio. Wij zetten in op een hoge kwaliteit shows en creëren met onze producties unieke ervaringen die de bezoeker bij zal blijven.
5 jaar geleden ben ik begonnen onder de bedrijfsnaam RL-Lighting. Ik merkte dat ik mij steeds minder verbonden voelde met die bedrijfsnaam, waardoor ik besloot om mijn bedrijf te gaan hernoemen. Ik heb hierbij Verdieping Vier ingeschakeld om mij te helpen met een nieuwe huisstijl.
Ik waardeer Verdieping Vier, omdat zij een no-nonsens aanpak hebben: het zijn vier nuchtere jongens die waarde hechten aan persoonlijk contact, iets wat ik ook in mijn projecten heel erg belangrijk vind. In feite heb ik hen een praktisch onmogelijke opdracht voorgelegd: verzin een bedrijfsnaam- en huisstijl die bij mij en mijn visie past. Met andere woorden: creëer vanuit niets een compleet huisstijl inclusief een nieuwe bedrijfsnaam.
Wat ik heel sterk aan Verdieping Vier vind, is dat zij luisteren naar het verhaal van jou als bedrijf. Dit vertalen ze van wensen die ik had en wat ik wilde uitstralen. Zij hebben mij van begin tot het eind meegenomen in het proces waarbij ik mijn input steeds kon blijven geven. Hierdoor zijn we samen tot een geweldig eindresultaat gekomen in de vorm van Delighted!”