Een nieuw merk binnen 2 maanden: Makelaardij Oude IJssel (MOIJ)

Geschreven door Filip.

Eind september 2019 zocht de makelaar uit Ulft een partij die hen kon helpen…

“Wij hebben de knoop doorgehakt en nemen afscheid van de franchise Open Makelaars. Op 1 januari 2020 starten we met ons eigen merk. We willen het op onze eigen manier doen, die bij onze Achterhoekse identiteit past.”

Dit was de strekking van het verhaal dat Verdieping Vier werd verteld door het enthousiaste team in het kantoor aan de F.B. Deurvorststraat te Ulft.

Het makelaarskantoor ging de uitdaging aan om binnen korte tijd te laten ontwikkelen:

  1. Een nieuwe merkidentiteit inclusief een passende merknaam
  2. Een onderscheidend en modern logo
  3. Een ondersteunende huisstijl
  4. Design voor makelaarsborden, visitekaartjes, briefpapier en een aankoopbrochure.

Daarnaast moest er een Facebook- en Instagramaccount aangemaakt worden met aansprekende content in de nieuwe huisstijl, en verder een Google Ads campagne om online meer op te vallen.

Het is nogal een uitdagend pakket aan producten en diensten waarvoor Verdieping Vier verantwoordelijk werd. Deadline: het liefst vóór de jaarwisseling 2019/2020. Echter, als we onze creativiteit en nieuwe inzichten kwijt kunnen, dan zijn we bereid om daarvoor hard te werken.

We pakten de opdracht met twee handen aan.

Wat we samen hebben gecreëerd.

Branding

Huisstijl

Social Media

Begin oktober 2019

Na goedkeuring van de offerte zijn we direct aan de slag gegaan met een identiteitssessie. Samen hebben we intensief gepraat en gediscussieerd over de punten die het kantoor kenmerken. Niek en Ricardo, van toen nog Open Makelaars, gaven heel duidelijk aan dat de band met de Achterhoek onmiskenbaar was. Een van dé redenen om te stoppen met de algemene franchise. De manier waarop men omgaat met elkaar in de regio is erg belangrijk. Daarnaast ontzorgt het kantoor de klant, door hun expertise en ervaring is er vertrouwen onder de doelgroep dat er goede keuzes gemaakt worden.

De input uit gesprek werd uitvoerig geanalyseerd en verwerkt tot een identiteitsdocument. Het identiteitsdocument is de basis voor de brainstorm voor de naam en het design. We zijn aan de slag gegaan met de belangrijkste punten:

  • Band met de regio Achterhoek
  • Persoonlijke benadering
  • Vertrouwen in expertise en ervaring
  • Een pakkende acroniem als naam zou nog beter zijn

Begin november 2019

De kogel is door de kerk! We werden gebeld met het heugelijke nieuws: Makelaardij Oude IJssel (MOIJ) is de nieuwe naam! “MOIJ, hoe gaat het met u?” Het is ons gelukt om én de persoonlijke aanpak te benadrukken en bovendien de band met de regio Oude IJsselstreek én MOIJ (Makelaardij Oude IJssel) in de nieuwe merknaam te verankeren.

Even terug naar de brainstormsessies, het was niet gemakkelijk. Meerdere keren werd ons idee afgekeurd, maar juist daardoor zijn wij blijven zoeken naar de meest passende naam. Een nieuwe merknaam moet gaan leven binnen het team van de makelaardij, en met goede argumentatie en waardevolle gesprekken is Makelaardij Oude IJssel (MOIJ) gekozen als de nieuwe naam van het makelaarskantoor.

Midden november tot begin december 2019

Het concept is ingekleurd met het ontwerp van een uniek logo en ondersteunende huisstijl. Tijdens het ontwerp hinkten we in eerste instantie op twee gedachten. Aan de ene kant het landelijke, traditiegetrouwe kenmerk van de Achterhoek met veilige kleuren als donkergroen en blauw. Het gebruik van een ‘dakje’ in het logo werd als input gegeven door het team uit Ulft, om voor klanten de herkenbaarheid van het kantoor te vergroten. Niet gek, maar een voor de hand liggende keuze. Als Verdieping Vier waren we daar simpelweg niet tevreden mee.

Vormgeving, de visuele identiteit van jouw bedrijf hoort gebaseerd te zijn op jouw verhaal. De makelaar uit Ulft bestaat uit een enthousiast team met veel jonge mensen, zij werken met innovatieve ideeën aan het beste voor de klant. Daar hoort geen ‘veilig’ ontwerp bij met een ‘dakje’.

Modern, fris, opvallend en uniek moet het nieuwe logo zijn. Op die manier is Makelaardij Oude IJssel toekomstbestendig en klaar om te groeien.Na intensief en waardevol contact was de belangrijkste mijlpaal in het proces bereikt. Een nieuwe merknaam inclusief nieuwe vormgeving in een tijdsbestek van een kleine twee maanden.

Makelaardij Oude IJssel was geboren en klaar om zich écht te onderscheiden in de Achterhoek.

Woordje van MOIJ.

Wat was jullie eerste opdracht voor Verdieping Vier?

Onze eerste opdracht was het bedenken en creëren van onze nieuwe naam en huisstijl (branding). Hieronder viel ook een compleet nieuw logo en een nieuwe werkstrategie. Verdieping Vier heeft ons bijgestaan met de creatie van deze zaken. In verschillende brainstormsessies hebben wij kunnen aangeven wat voor ons belangrijk was en waar wij naar toe wilden met onze nieuwe koers. Aan de hand daarvan heeft Verdieping Vier een aantal voorstellen gemaakt, waaruit wij uiteindelijk onze nieuwe uitstraling hebben gekozen en gefinetuned met onze eigen wensen en ideeën.
Verder hebben wij ze opdracht gegeven om een en ander aan brochuremateriaal voor ons te ontwerpen en houden zij een gedeelte van onze social media bij. Zij hebben hierbij een plan aangeleverd, waarbij ze ook de plaatsing en de statistieken hiervan bijhouden. Door dit social media plan weten wij vooraf wat er geplaatst gaat worden.

Waarom heeft Makelaardij Oude IJssel voor Verdieping Vier gekozen?

Verdieping Vier is een jong en dynamisch team, waarbij ons de prijs maar ook de bevlogenheid van de heren zeer aansprak. Zij gaan net even verder en denken zeer goed met ons mee.

Welke rol speelde Verdieping Vier in het creëren van het nieuwe merk Makelaardij Oude IJssel?

Een zeer grote rol. Verdieping Vier heeft ons een aantal voorstellen op maat voorgezet, waaruit wij snel een mooi uitgangspunt hadden, in welke richting wij op wilden gaan. Het is prettig dat zij een compleet plaatje aanleveren, waarin we onze eigen wensen en ideeën konden doorvoeren.

Wat waardeer je aan Verdieping Vier?

Verdieping Vier denkt mee met zijn klant en is niet bang om outside the box te denken. Ze doen soms net een stapje harder en geven snel antwoord op vragen. Ze hebben de kennis en kunde in huis om prettig bij te staan in de opzet van een bestaand, maar toch ook nieuw bedrijf.

Zou je andere bedrijven aanraden om samen te werken met Verdieping Vier?

Wij zouden Verdieping Vier zeker aanraden aan andere bedrijven, omdat ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren met prettige mensen en voor een gunstige prijs! Ze staan klaar voor hun klanten en denken mee. Wanneer er iets niet prettig of goed verloopt, staan zij open voor suggesties en werken zij direct mee aan een oplossing.

– Nijosca Kleinpenning – Wijnands

Bel ons

(+31) 6 578 823 64

E-mail

info@verdiepingvier.nl

© 2021 All rights reserved Verdieping Vier. Versterkt jouw merk.